2018 Redningsselskapet Meaco

Meaco er godt egnet til bruk i båt, mener Redningsselskapet i en grundig artikkel publisert vinteren 2018.

Luftavfuktere blir stadig mer populære, både til båt, kjeller, garasjer og leilighter. Det finnes etterhvert mange typer avfuktere på markedet, men det er ikke tilfeldig hvilken du velger. Meaco er en testvinner gang på gang, og det er det gode grunner for. Modellene som heter DD8L Standard og DD8L Zambezi er utviklet spesielt for det nordiske klimaet. De stedene der man bruker avfukter i Norge, og i Norden forøvrig, er steder der det er relativt lav temperatur. Dette er steder som kjeller, garasje, båt, bobil og vinterhage. Steder der det stadig er kaldere enn 15 grader trenger en spesiell type avfukter med tørkerotor. Det er dette Meaco er så kjent for.

Januar 2018 publiserte Redningsselskapet en lang og grundig artikkel om valg av avfukter til bruk i båt, og fremhevet spesielt Meaco DD8L og Meaco DD8L Zambezi.

Redningsselskapet anbefaler Meaco DD8L

Redningsselskapet skriver at Modellene DD8L lenge har vært svært populære blant båtfolk. Modellen er fortsatt i handel og koster cirka 3 500 kroner. Toppmodellen DD8L Zambezi koster rundt tusenlappen mer. Den er litt større, litt kraftigere og har større vannoppsamler. Først og fremst har den bedre og mer oversiktlig betjeningspanel. Begge fungerer ned mot null grader. De fleste rimelige avfuktere har redusert effekt allerede ved cirka 15 varmegrader og fungerer ikke i det hele tatt under cirka fem grader. Meaco DD8L Zambezi er en luftavfukter basert på tørkerotor og fungerer godt helt ned til null grader. Det gjør den godt egnet for bruk i båt, uansett årstid.

Redningsselskapet anbefaler avfukter Meaco DD8L Zambezi til bruk i båt

Artikkelen hos Redningsselskapet bærer preg av grundighet og kompetanse, og kommer med 7 tips for valg av luftavfukter:

  1. Velg en modell med innebygget hygrostat. Vi kan si at det er en termostat for luftfuktighet. Når avfukteren kommer ned på innstilt verdi kobler den ut. Uten hygrostat vil den gå hele tiden og trekke mye strøm.
  2. Vi anbefaler en avfukter med automatisk restart som starter igjen etter strømbrudd.
  3. Velg en avfukter hvor det er mulig å koble til ekstern slange for kontinuerlig drenering. Den innebygde beholderen blir raskt full, og da kobler avfukteren ut. Slangen kan legges i vask eller sluk, eventuelt mot en stor beholder. Sørg for at slangen er sikret og at avløpet ikke fryser til.
  4. Velg avfukter basert på hva den skal brukes til. Skal du bare tørke ut båten under ferietur og bruke den vår/høst kan det fungere tilfredsstillende med de enkle modellene. Skal du holde båten tørr året rundt kan det være en god investering å kjøpe en modell som også fungerer når det er kaldt. I litt større båter kan det være praktisk å satse på et system som kan monteres permanent.
  5. I en seilbåt vil det ofte være mer fukt enn i en motorbåt. Det har sammenheng med våte seilklær og kanskje også våte seil under dekk.
  6. En tørr båt vil være en lettere båt på grunn av redusert vannopptak i glassfiber. Følgelig vil drivstoffutgiftene bli redusert.
  7. Det finnes ulike tørrballer og fuktslukere, i form av poser med midler som trekker til seg fukt. De kan fungere i små båter, men i litt større båter er de ikke effektive nok. Det er begrenset hvor mye fukt de kan ta opp og de må jevnlig byttes.

Ønsker du å kjøpe en Meaco luftavfukter så gjør du et trygt valg. Avfukteren er solgt i Norge i mange år, og er vel ansett. Importøren har rykte på seg for å være veldig kompetent og imøtekommende ved eventuelle problemer. Begge avfukterene er tilgjengelig hos en rekke båtutstyrsforretninger, som for eksempel Seatronic og BestMarin. Øvrige forhandlere kan du finne her. Du kan også kjøpe avfukteren på denne nettsiden.

Slik holder du båten tørr