FAQ - Garanti og reklamasjon

5 år garanti luftavfukterHos oss har du alltid 5 år garanti ! Ingen diskusjon.
Vi selger produkter av god kvalitet, og vi tar ansvar for det vi driver med. I Norge står forbrukerkjøpsloven sterkt, og mange tror de har 5 års garanti og reklamasjonsrett. Likevel ser vi at mange selgere av luftavfukter, luftrenser, luftfukter og lignende produkter definerer dette som "småelektrisk". Dermed er det kun to års reklamasjonstid, og ikke 5 år som mange tror de har.

Hos oss synes vi ikke at du skal leve med denne tvilen. Hos oss skal du vite at du får hjelp i 5 år uansett om produktet er definert som småelektrisk eller ikke. Hos oss får du 5 års garanti uansett!

Hva dekker garantien?
Garantien på 5 år dekker fabrikasjonsfeil. Det vil si at feil som var ved produktet da det var nytt dekkes, selv om du ikke oppdager dette før det har gått 4 ½ år. Stopper viften eller får du feil på kretskortet så reparer vi dette. Vi reparerer så lagt det er mulig og ækonomisk forsvarlig. Kan det ikke repareres får du et nytt produkt. Har produktet gått ut av sortimentet tilbyr vi deg et tilsvarende produkt.

Før du krever reklamasjon
Før du kontakter oss vil vi anbefale deg å prøve å feilsøke selv. Vi har laget en guide for feilsøking som du finner her.

Hva dekker garantien IKKE?
Garantien dekker ikke skader som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk, påvirkning utenfra eller andre forhold vi ikke har kontroll på.
Her er eksempler på ting garantien IKKE gjelder:

  • Du har ikke støvsuget eller byttet luftfilter ofte nok, apparatet er fullt av støv og forurensninger
  • Du har brukt apparatet i et mijø det ikke er egnet for, for eksempel en garasje med ubehandlet betonggulv. Her kommer det fint betongstøv som filteret har vanskeligheter med å fange, og som gir stor slitasje
  • Du har brukt produktet vesentlig mer enn det er ment for, selv om tiden er under 5 år. Eksempel kan være bruk i næring for et produkt ment for private konsumenter
  • Du har sølt vann eller mat inn i apparatet (Ja, vi ser endel rare eksempler...;-)
    Feilsøke avfukter

Hvordan reklamere på et produkt?
Har du et produkt som er kjøpt av oss eller av en av våre forhandlere, så kan du reklamere på produktet på følgende måte:

  1. Reklamasjonsordningen gjelder kun produkter kjøpt hos oss eller av av våre forhandlere. Har du kjøpt produktet utenfor Norge må du henvende deg til dem du kjøpte det av.
  2. Gå til vår side for kundeservice. Finn skjemaet for retur (returskjema) og skriv det ut på papir.
  3. Send produktet inn til oss sammen med ferdig utfylt returskjema og kvittering fra stedet der du kjøpte produktet.

Produktet sendes til følgende adresse:
Bedre Inneklima AS
Pindsleveien 8b
3221 Sandefjord

Hvordan reklamere på produkter kjøpt utenfor Norge?
Har du kjøpt produktet hos en forhandler som befinner seg utenfor Norge, så gjelder ikke lenger norske lover og regler. Vi kan heller ikke hjelpe deg med service eller reklamasjonssaker. I disse tilfellene må du kontakte selgeren du kjøpte produktet av. Produktet må deretter sendes tilbake til selgeren i utlandet. Dette medfører at varen må midlertidig eksporteres, for deretter å importres tilbake til Norge når det er ferdig reparert. Dette er en omstendig og dyr prosess, så vi anbefaler deg å heller kjøpe produktet i Norge. Da blir alt så mye enklere den dagen du trenger hjelp eller reparasjon.

5 år garanti avfukter