Hvordan velge riktig avfukter for båt
Vi gir deg noen viktige momenter du bør tenke på når du skal velge avfukter for båt. Forholdene avfukteren skal stå i er blant annet vesentlig for hvilken avfuktningsmetode du trenger og hvordan du ønsker avfukteren plassert. Vi har avfuktere egnet for både fast montering under sommersesongen, og frittstående under vinterlagring. Vurder ut i fra det som er viktig for deg.
Hvorfor bør man bruke en avfukter i båt hele året?
Som du sikkert forstår er det viktig å holde båten tørr, og det finnes mange gode grunner til det. Kort oppsummert vil bruk av avfukter i båten blant annet bidra til å
- fjerne båtlukt
- hindre mugg, råte og jordslag
- lavere vekt gir høyere fart og lavere drivstofforbruk
- mindre tæring på elektrisk anlegg
Hvilken temperatur skal du avfukte i?
Vår, sommer og høst. De aller fleste bruker en avfukter med tørkerotor, og det er mange gode grunner til det:
- tørkerotor fungerer godt i alle temperaturer helt ned til null grader
- avfuktere med tørkerotor har lav vekt, som er viktig i båt
- mange avfuktere med tørkerotor kan fastmonteres, som kan være gunstig i båt
Hele året. Den mest varige metoden er å montere en sorpsjonsavfukter. Den kan brukes i alle temperaturer, også i kuldegrader om vinteren. Her kan avfukteren monteres skjult i et skap. Fuktigheten blir ikke til flytende vann som skal tømmes eller som kan fryse til is. Fuktigheten blåses ut av båten som fuktig luft.
Du bør velge en avfukter med tørkerotor eller en fastmontert avfukter med sorpsjon. Disse vil ha god effekt helt ned til null (PSST! avfukter med sorpsjon virker også i kuldegrader).
Hva unngår du med riktig luftfuktighet i båten?
🍄 Mugg i organisk materiale
I båtene er det en del organisk materiale. Det er mindre i nyere båter enn i gamle, men likevel er det fortsatt i bruk. Typiske organiske materialer er treverk, tekstiler, seil, puter og klær. Hvis dette får stå i fuktig miljø i båten om vinteren så vil det mugne. Man får båtlukt. Treverket kan råtne. Du kan få stygge flekker av jordslag. De fleste båteiere kjenner til disse tingene, og en avfukter er løsningen.
🔌 Tæring i det elektriske anlegget
Det mange ikke tenker på er at elektrisk anlegg også tæres. Dette ligner rust og også her er det salt og fuktighet som er fienden. Holder du fuktigheten under kontroll så vil du få mindre tæring i det elektriske anlegget. Har du tæring i det elektriske anlegget så vil elektriske ting kunne slutte å fungere. Det kan i ytterste konsekvent utgjøre en sikkerhetsrisiko.
🧂 Rust
Rust er et vanlig problem for båteiere, spesielt under vinteropplag, når båten ofte står i et fuktig og lukket miljø. Kombinasjonen av fuktighet og salt, som ofte finnes i og rundt båter, skaper ideelle forhold for rustdannelse på metalldeler. Rust kan føre til svekkelse av viktige komponenter, redusere levetiden til utstyret og gi økte kostnader for vedlikehold og reparasjoner.
👃 Båtlukt
Alle kjenner til båtlukt, og noen har mer båtlukt enn andre. Båtlukt er som regel forårsaket av bakterier som koser seg i avfall, fuktighet, gammel olje og matrester. Gjør båten så ren som mulig. Bruk en avfukter for båt for å hindre fukt som gir gode forhold for mikroorganismer. Mange har også gode resultater med avfuktere som har ionisering av luften. Dette skal være med på å fjerne lukten ytterligere. En tørr båt er en luktfri båt.
Hvor viktig er vekten?
Skal du løfte avfukteren ut og inn av båten, eller flytte den rundt? Da er det viktig med en avfukter som ikke veier 20 kilo. Meaco sin serie DD8L har lav vekt (ca 6-7 kg). Alternativt kan du bruke en fastmontert avfukter fra Arida, så er du kvitt hele problemet.
Hvordan skal den monteres?
Båter beveger seg, og det kan ofte være luft å feste avfukteren på en eller annen måte. Noen bruker en strikk til å holde den på plass, mens andre koster på seg et festebeslag for å få en mer solid løsning. Også her er det gunstig med en avfukter med tørkerotor, da den har lavere vekt og er enklere å holde på plass.
Den beste løsningen her er sorpsjonsavfuktere, som er laget for fast montasje. Disse kan også monteres skjult, for eksempel i et skap, teknisk rom eller motorrom. Da vil de suge luft fra salongen, blåse den tørre luften tilbake til salongen og blåse fuktigheten ut av båten. Dette sikrer en trygg avfuktning hele året, og er en ideell avfukter for båt.
Husk å tette båten best mulig for å slippe å få ny fukt inn. Husk også å besøke båten ofte for å sjekke at alt står bra til i båten. Husk også å glede deg til neste sommer, og bruk litt tid på å planlegge de gode opplevelsene som skal komme.
Hvordan skal vannet fjernes?
Du må finne en god løsning for å kvitte deg med det kondenserte vannet. En løsning kan være å sette avfukteren i byssa, og drenere ut i vasken, og videre ut i friluft (eller til sjøen). Du kan drenere til kjølsvinet og pumpe det derfra og ut. Kanskje kan du sette avfukteren på badet, der du kanskje har drenering i dusjen?. Det er mange løsninger, du må finne det som er best for deg. Bare husk å kjøpe en avfukter der du kan koble til en slange, og husk å bruke kortest mulig slange for å unngå problemer. Dersom du ønsker en fastmontert løsning der fuktigheten blåses direkte ut av båten i form av fuktig luft, kan du bruke en fastmontert sorpsjonsavfukter. Da slipper du å følge med på slange og vannbeholder – fuktigheten blåses ut og forsvinner. Det finnes også pumpe som kan plasseres inne i avfukteren, så du kan pumpe vannet opp og ut over bord.
Bruk jordfeilbryter på avfukter i båt
Det er mye rart å se på de elektriske anleggene i havner og opplagsplasser. Husk å bruke en jordet strømforsyning og bruk en jordfeilbryter. Dette er spesielt viktig i Norge der vi har en veldig spesielt strømnett i deler av landet. Vær på den trygge siden og bruk alltid jordfeilbryter på strømforsyningen.
Ikke bruk timer på avfukter
Selv om avfukteren tåler å miste strømmen så går det ut over levetiden. Stopp avfukteren med knappen på apparatet. Da vil den få tid til å kjøle seg ned før strømmen blir borte. Er du på en opplagsplass der strømmen blir borte hver natt så bør du bruke en avfukter med timer som kan slå luftavfukteren av før strømmen blir borte.